Tuesday 24 June 2014

enovel : Hello, Mr LA! 14


Fuhh, penat. Sebaik sahaja penerbangan dari Los Angeles ke Malaysia selamat tiba, dia terus ke hotel yang sudah ditempah awal-awal sebelum berangkat. Pandangan dililaukan, cantik juga hotel di tengah-tengah kota ini. Langsir yang tertutup diselak luas. Terpampang kebanggaan Malaysia, KLCC di hadapan mata. Akhirnya, tiba juga dia di bumi Malaysia.
Sir, this is your bag. If you need anything, just call us,” Mata dihala ke arah pintu. Dua buah begnya terletak di sisi katil. Dikeluarkan beberapa not sepuluh ringgit Malaysia dan disuakan pada penyambut tetamu lelaki itu.
Thank you, sir,” ucap penyambut tetamu lelaki itu dan terus berlalu meninggalkan room suite itu.
Tubuh sasanya yang penat dihempaskan ke tilam empuk. Segaris senyuman ditarik. Seorang diri di bumi asing, apakah yang bakal berlaku? Tiada pengarah yang mahu mengarah ceritanya, tiada jurumekap yang akan touch up wajahnya, tiada teman yang boleh berbual dengannya. Huh, semuanya kerana seorang wanita. Trisha Dania. Sebaris nama itu sentiasa mengganggu jaga dan lenanya. Tekad di hati membawa ke sini, Malaysia.
Semoga percutian rahsianya membawa tuah.
*****
Skrin Asus ditatap. Keluhan terbit… namun cepat-cepat di beristighfar. Entahkan sudah tiba atau belum encik suami di sana? Big question mark di dahi Trisha. Mata menengadah ke syiling putih berseri tanpa secalit noda melainkan butiran bintang-bintang plastik yang ditampalnya ketika masih di bangku sekolah. Masih kekal bersinar kala gelap.
Ketukan di pintu membawa bebola matanya memandang ke situ.
“Masuklah,” laung Trisha agak kuat.
Terjengul wajah Puan Sri Kamalia bersama segelas susu dan piring yang terisi beberapa biji buah kurma.
“Haih, apa yang dok mengelamun tu. Dah solat isya’ ke belum ni?” soal Puan Sri Kamalia sambil meletakkan makanan diet Trisha di atas meja sisi.
Trisha bingkas duduk dan bersila.
“Sudah, ibu. Kenapa ibu susah-susah bawa naik ni? Nanti Trish boleh ambil sendiri. Kesian ibu kena layan Trish,” Puan Sri Kamalia duduk di birai katil. Ditekap telapak tangan kanan ke pipi Trisha.
“Ibu kan dah janji dengan Aril, nak jaga Trish. Ibu kenalah kotakan janji. Minum susu ni. Aril pesan jangan campurkan kurma dalam susu, Trish tak suka. Sejak bila pula demand ni?” Trisha sengih comel.
Demand dengan cik abang aje, bu. Tak adalah. Nak termuntah kalau kacau kurma sekali dengan susu. Baba mana, tidur dah?”
“Belum. Tadi tengah baca buku apa entah. Baba ada suruh ibu tanya, Trish nak masuk kerja bila? Dah lama sangat cuti ni,” balas Puan Sri Kamalia.
“Esoklah Trish masuk kerja. Tapi, sebelum tu Trish kena pergi KLCC kejap. Esok pagilah, nak shoot morning environment untuk next project…”
“Iyalah. Ibu keluar dulu, jangan lupa minum susu,” Dikucup dahi Trisha sebelum keluar.
Trisha senyum nipis melihat pintu bilik yang sudah tertutup rapat itu. Dia mencapai Wlibear yang elok terbaring di sisi di mana Azaril sering berehat. Didudukkan Wilbear agar menghadapnya.
My love Wilbear, I’m gonna drink my milk…” Segelas susu habis diteguk sehingga ke titisan terakhir. “Now, my kurma,” Kurma yang sudah dibuang bijinya dimakan Trisha perlahan, penuh nikmat. Hek.
Trisha mendekatkan mukanya ke mata Wilbear dan dikucup mata bulat dan hitam itu. Kredit kepada My Love From The Star sebab beri peluang pada Azaril untuk mengintip Trisha dengan cara begini. Sehari sebelum bertolak, Azaril telah memasang CCTV atau kamera intip pada mata Wilbear. Kiranya sebagai rakaman harian untuk Trisha.
I love you more, more and more, sayang. I miss you so much. Cium sikit,” Pipi Wilbear menjadi sasaran bibir Trisha. Gila dah mek ni.
Senyuman lebar ditarik. Terasa seperti Azaril yang memeluknya ketika dia mendakap Wilbear yang besar itu. Dipeluk Wilbear sehingga dia terlena di sisi klon Azaril itu. Tetap lena walaupun bukan Azaril yang menemani. Mungkin haruman Azaril terlekat pada Wilbear membuatkan Trisha angau. Eheh.
*****
Kamera DSLR ditangan ditelek sebelum memulakan photoshootnya. Cekap Trisha mengambil beberapa keping gambar untuk dimuatkan dalam majalah syarikat sebagai tatapan dan rujukan. Mujur sahaja morning sickness sudah beralih ke malam, tidaklah terganggu kerja-kerjanya di siang hari. Banyak juga kerjanya yang terbengkalai dek bercuti lama.
Jika dia bekerja makan gaji di syarikat, sah kena pecat dah. Ini nasib baik Tan Sri Amzan bagi kelonggaran. Bukan disebabkan dia anak tetapi lebih kepada cuti tanpa gaji. Adillah tu, kan. Tan Sri Amzan agak tegas jika berkaitan dengan kerja, komited dia tinggi. Di rumah penyayang gila, di pejabat? Kena tengking tu biasa tapi jaranglah iya berlaku tanpa sebab.
“Cik Dania, your face looks shine bright. Tak silap saya Doktor Raffiqi fly ke Syria kan?” tanya Lilian, setiausaha Trisha.
“Ha’ah. Misi kemanusiaan, Lili. Lima bulan aje, sabar ajelah,” jawab Trisha sambil senyum.
Di sebalik senyuman itu punya satu kisah sebenarnya. Pepagi lagi mood dia ceria dek terima panggilan daripada Azaril. Siapa tak gembira?
“Abang okey kat sini. Miss you so much, darling. Just landed. Usha instag abang, you will get the info about me. Kirim salam sayang abang dekat baby. Wait for me,” Walau sekejap sahaja perbualan mereka, namun mampu hadirkan taman bunga di dalam hatinya.
Kamera kembali mengetip suasana pagi di sekitar KLCC.
“Lewis?” Pandangannya terhenti pada susuk tubuh sasa yang sedang menikmati minuman panas di atas tangga sambil memandang air pancuran.
Dia kenal lelaki berbaju T lengan pendek serta jeans hitam itu.
“Apa, cik?”
“I nampak kawan I, you tolong sambung kerja I. Kejap lagi I datang balik,” Kamera itu diserahkan pada Lilian yang terkebil-kebil itu.
Sudahnya, dia mengikutkan sahaja arahan bosnya itu.
Trisha menapak ke anak tangga yang berada tidak jauh dari tempatnya berdiri tadi. Teruja pula dia melihat Lewis di Malaysia, di hadapan mata dia sendiri. Sungguh, dia terkejut. Penuh selambanya dilabuhkan punggung di sebelah Lewis. Berjarak jugalah.
Hye,” sapa Trisha dengan senyuman.
Terbuntang mata Lewis. What the… coincidentally? Trisha Dania betul-betul di depannya kini. Ditenyeh mata kasar, kot-kot bayangannya sahaja.
Is it you, Trisha?” Trisha mengangguk laju. Wah, excited ni. “I’m really really shocked. What ara you doing here?” Lewis masih tidak percaya.
I have photoshoot for my company. And, you. What are you doing here… in Malaysia? Supposedly, I’m the one who is in the state of shock, Lewis,” Lewis gelak.
Okey, dia terasa hendak menampar dirinya sendiri. Tiada angin, tiada ribut… tiba-tiba sahaja dia terjumpa dengan Trisha. Tidak sangka senang sungguh untuk dia bertemu dengan wanita itu.
I… I just take a leave. Wanna have short vacation in Malaysia… maybe,” Hek, termenipu pula. Maaf, Trisha.
Oh, yeah? Hmmm, so… are you alone?” Lewis angguk. “Where do you stayed?” Lewis menggeleng. Tidak mahu Trisha tahu di mana hotel dia menginap.
Many hotels in this town, I just need to choose the one of it, right? Tak apakah awak berbual dengan saya, awak sedang bekerja, kan?” Ternganga Trisha dibuatnya.
Ommo, Lewis sudah menggunakan bahasa kebangsaan. Neng. Betul-betul terkedu ni.
“Skemanya. Awak belajar bahasa Melayu?” Sempat lagi Trisha mengkritik. Tapi, memang kedengaran skema sungguh ayat itu.
“Sikit-sikit. Tapi, dah mula cekap. I have my own interpreter. Saya berusaha gigih nak belajar bahasa Melayu. Satu hari, seribu lebih perkataan,” Lambat-lambat Lewis menerangkan pada Trisha.
Trisha terangguk-angguk.
“Wah, I’m proud of you. So that, boleh kita bercakap dalam bahasa Melayu? Atau, campur-campur?” Lewis kerut dahi.
“Cam… campur?” Trisha gelak. Lucu.
I mean, we mixed our language. Malay… English. Senang sikit. Awak boleh belajar lebih mendalam lagi,” Trisha sembunyikan senyum.
Hatinya sudah tergolek terguling dek terasa kelakar di situ. Penat jugalah menunggu Lewis menghabiskan ayat dia. Tetapi, mahu buat apa. Lelaki itu baru belajar. Entah apalah yang membuatkan lelaki kacukan itu mahu mempelajari bahasa Melayu. Tersangkut dengan perempuan Melayukah?
Oh, sure. We mixed it, so that… I can learn very fast,” Lesung pipit Lewis terserlah. Waaa, kacak.
That’s right. Emmm, but now… I have to go back to my work. Awak free hari ni? Atau, mungkin esok? Hah, berapa lama awak di sini?” Lewis menggaru kepalanya. Tersekat mindanya mahu menangkap pertanyaan Trisha.
“Boleh ulang?” Soalan yang sama kerap kali dia tujukan pada jurubahasanya jika tidak memahaminya.
“Oh, awak stay kat Malaysia… berapa lama?”
“Emmm… about that. One month?” Lamanya. Trisha sudah mengira menggunakan jemarinya. Sebulan tu bukan satu tempoh yang sekejap.
“Okey. Let me take you to visit my country. Bukan semua tempatlah, certainly. Awak tunggu di sini, nanti saya datang. Okay?”
My pleasure. I’m happy with that, Trisha. Thank you,” Trisha senyum lebar.
Dia berlalu meninggalkan Lewis. Sempat dia menampar pipinya, manalah tahu jika itu adalah mimpi. Namun, semuanya realiti. Balik nanti dia perlu meminta izin Azarillah, mahu membawa Lewis jalan-jalan. Cukuplah emel sahaja menjadi perantaraan. Dia pasti Azaril membenarkan, sekadar mahu membalas jasa Lewis yang sanggup membawanya berjalan-jalan di LA dua minggu lepas.
Dua minggu? Cepat juga Lewis belajar bahasa Melayu. Bravo.
*****
Usai solat isya’, Trisha capai iPad di atas meja kerjanya. Semoga Azaril sedang online ataupun aktif di instagramnya. Hal ini terlalu penting untuk dia maklumkan pada suaminya itu. Tidak mahu menimbulkan fitnah di kemudian hari. Lebih mudah jika dia bersikap jujur. Azaril bukanlah seorang yang cepat melatah jika hal itu dianggapnya tidak penting.
Senyuman manis terukir di bibir Trisha tatkala matanya menangkap Azaril sedang membalas komen daripada seorang doktor yang merupakan rakan setugasnya. Lega rasanya hati.
Assalamualaikum, abang,
I just saw your comment on your instag photo. Apa khabar? Macam mana keadaan di sana? Trish harap semuanya okey. Abang, Trish nak minta maaf tau. Hari ni Trish terserempak dengan Lewis. Terlanjur dia di sini Trish nak bawa dia jalan-jalan pusing KL. Trish bawa Lili sekali. Promise. Boleh tak?
Miss you a lot. Baby miss her abi too. Muah.
Send. Trisha senyum sendiri. Harapnya selamatlah emelnya tiba di sana. Tergolek terguling ke kanan ke kiri, Trisha menunggu balasan dari Azaril. Janganlah encik suami terchenta dia ni sedang bad mood. Mampus dia kena marah nanti. Gerun juga jika Doktor Raffiqi sudah naik angin, mahu dia berselubung dalam selimut. Takut.
Beberapa minit menunggu, barulah muncul emel baru di notification iPad Trisha.
Waalaikumsalam, sayang abang,
Miss me a lot eh. Miss both of you too. So, he’s here. It’s okay if Lili with you all. At least, she would be my mata-mata. Take care of yourself as my wife. Jangan macam-macam tahu, I trust you. Better you reveal your status before he’s in love with you, sayang. Okeylah. Need to go. I’m very busy these day, couldn’t make a call after this. Take care of yourself and our baby too.
Love you more and more, sweetheart. Assalamualaikum.
Air mata di yang mahu mengalir di seka. Haish, terharu pula umi ni. Azaril pun satu, dia punya ayat membuatkan Trisha terasa mahu mendakap suaminya itu sekarang. Salam Azaril dijawab di dalam hati. Ah, rindunya dia. Pantas ditarik Wilbear dan dihamburkan tangis dalam pelukan beruang yang tidak bernyawa itu. Selepas puas menangis, boleh pula dia menayangkan mukanya yang merah ke mata Wilbear. Sengaja.

Belum sempat dia mengadu, tekaknya mula terasa mual dan loya. Apa lagi, kelam kabut Trisha berlari ke bilik air. Aduh, peritnya tekak dia ketika. Tiada lagi yang mahu mengurut belakangnya untuk menghilangkan rasa loya. Parah sudah penyakit rindu dia ni. Tahap kritikal.

to be continued...

p/s : yuhuuu, mr LA datang dah. hihi. happylah sikit. :D. CIA punya broadband dah nak sampai dateline, dua hari lagi. tak sure bila pulak boleh update. inshaAllah kalau dah bayar CIA update laju-laju. panjang-panjang (kalaurajin). kenyit sikit. wink wink. tapi, jangan risau. MLS Ramadhan Special tetap akan muncul. bila tu CIA tak sure. hihi. SELAMAT MEMBACA! :D.

5 comments:


  1. Cita ni habis dkt blog ka sis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yupp. InshaAllah. try hard nak habiskan dalam blog. hihi. :D.

      Delete
    2. ok2... kira pnjng lagilah kan akak, apa2 pun Goodluck.. Hope sis blh uat lagi bnyak cerpen yg Best2 ♥

      Delete
    3. inshaAllah panjang lagi. hihi. thank you. :D. amin. :)

      Delete
  2. Nnt update lg tau...hehehe

    ReplyDelete