Friday 4 October 2013

Cerpen : Abracadabra Love 2


Ice melangkah laju ke kaunter di café untuk membayar minumannya. Entah macam mana dia terlanggar seseorang. Ice mendongak sedikit untuk meminta maaf. Zapp!

“ Johan,” sebut Ice tanpa sengaja. Lelaki itu melihat Ice dengan kerutan di dahi.

“ Do you know me?” Yes! Ice tersenyum lebar.

“ Kenal. Kejap eh. Saya nak bayar minuman ni dulu,” Ice berlalu ke kaunter. Cepat-cepat dia membayar minumannya. Takut Johan lari pula.

“ Johan kan?”

“ Yes, I’m Johan. Who are you? And…macam mana awak kenal saya?”

“ Boleh kita duduk kat sana?” Johan mengangguk setuju. Mereka berjalan ke sebuah meja yang agak jauh dari customer lain.

“ Okay, I’m Raisya. Orang panggil…Ice,” Ice memperkenalkan dirinya.

“ Alright, saya tak pernah ingat…saya pernah gadis comel macam awak ni,” Emmm, mulut manis nampak! Ice perasan itu….

“ Awak memang tak kenal saya tapi…I do know you. Let’s just straight to the point eh. Awak kenal perempuan dalam gambar ni?” Ice menunjukkan gambar arwah Aleeya kepada Johan. Gulp! Johan menelan air liur kasar.

“ Ke…kenapa?”

“ Kenal atau tak?” Johan mengangguk perlahan. Ice membetulkan nafasnya yang sudah serabut. Tarik nafaslah! Bukan seluk masuk dalam leher. Hehehe…

“ She’s my auntie,” beritahu Ice direct. Dia malas nak berkias bagai.

“ Oh…”

“ Oh? Can I know what happen between you and my auntie?” Johan melepaskan keluhan berat.

“ Kalau boleh saya nak lupakan semua ni. Itu kenangan yang paling buruk pernah saya ada. Mencintai perempuan yang langsung tak cintai saya. We’ve married but…our life doesn’t like married couple. Dia dengan dunia dia dan saya dengan dunia saya. Kami ada rumah sendiri…hasil titik peluh saya bekerja sebagai buruh kasar di sebuah syarikat. I’m still a student waktu tu. Tapi...sebab terlalu sayangkan dia, saya bekerja sambil belajar. Saya nak dia senang,” cerita Johan jujur. Itulah apa yang berlaku.

Ice sempat merakam perbualannya dengan Johan.

“ Then…apa yang terjadi selepas tu?”

“ Dia lebih rela tinggal di rumah keluarga daripada rumah kami sendiri. Dia hanya akan balik bersama saya waktu siang sahaja. Bila petang, dia akan minta saya hantar dia balik rumah keluarga dia. Dia langsung tak endahkan saya,” luah Johan.

“ Hmmm…kenapa awak still nak kahwin walaupun tahu dia tak cintakan awak?”

“ Tak. Awal perkahwinan kami…dia layan saya sebagai suami selayaknya. Tapi…hanya mampu bertahan dua bulan aje. Dia dah mula bosan dengan saya…”

“ Tapi…kenapa dia tak bagitahu kami pun pasal perkahwinan dia?” Johan tersenyum sinis.

“ Dia takut abang dia tak benarkan kita orang berkahwin. I’m jobless at that time. Duit pun harap mak bapak…siapa aje yang bagi kahwin?”

“ Ayah saya tak kejam, Encik Johan. He will accept…sesiapun. Janji…orang tu boleh jaga adik dia dengan baik. Lagipun, ayah saya memang sokong pasangan yang nak kahwin awal,” ujar Ice. Encik Ghaz sendiri pernah suarakan tentang perkahwinannya ketika dia di awal dua puluhan.

“ Then, kenapa dia nak sembunyikan pasal perkahwinan kami?”

“ Entahlah. Persoalan yang tak akan pernah terjawab…”

“ Kenapa?”

“ She’s dead. Kemalangan…masa kami baru balik ke Malaysia,” Johan tersentak. Kenapa dia tak tahu?

“ I don’t know about that. Macam mana boleh berlaku?”

“ Since she’s period. So, she drop me and our friend at the mosque. Then, she goes to the shop nearest. And…it happen when she want to pick us back,” beritahu Ice.

“ Our friend? Lelaki?” Ice tersenyum nipis.

“ Yes. Her boyfriend…actually. Oh, he is here. Chik Hud!” Hud menghampiri Ice dan melabuhkan punggungnya di sebelah Ice.

“ Ex-husband Chik Ya,” maklum Ice. Hud bersalam dengan Johan. Johan tak senang duduk.

“ So, you’re Johan…”

“ Dah lama kau couple dengan Leeya?”

“ Almost…four years,” jawab Hud.

“ Then, dia curang dengan akulah ya. Patutlah dia hantar surat cerai lepas setahun duduk sana,” Ice memandang Hud. Akhirnya!

“ Actually…baru dua tahun lebih, Encik Johan,” Hud sengaja berbohong tadi. Tak sangka Johan cepat melatah. Senang sikit kerja mereka.

Johan gugup. Arrgghh! Terperangkap!

“ Korang memang sengaja nak kenakan aku kan?” Ice tersenyum sinis.

Alangkah terkejutnya saat mereka mengetahui kebenarannya minggu lepas. Siasat punya siasat…akhirnya berjaya jugak jumpa dengan mamat sengal ni. Bukan main payah! Hud dan Ice memang merancang untuk bertemu dengan Johan hari ni. Ice sengaja melanggar Johan. Hud pula bersembunyi di satu sudut kedai. Dan…perangkap mereka terkena.

“ Huh, memang patut pun arwah minta cerai. Kau memang tak layak untuk dia. Habis madu…sepah dibuang,” Ice menolah ke kirinya. Unbelievable!

“ What?!”

“ Chik Hud tahu peribahasa Melayulah,” Hud menyenggol Ice. Orang tengah serius…boleh pula dia main-main.

“ Anak Melayu kan. Mestilah tahu…”

“ Hey, aku tak ada masa nak tengok drama koranglah. Apa yang korang nak sebenarnya?” Nah, ini yang nak dengar.

“ Kami nak…Encik Johan bersihkan nama Aleeya dan juga family dia. Simple,” balas Hud.

Gara-gara hebahan buruk yang dilemparkan oleh Johan kepada ahli keluarga Aleeya, Ice turut terkena tempias. Habis rakan-rakan di kolej Ice menjauhkan diri. Rupanya Johan memang kenal dengan seluruh ahli keluarga Aleeya. Cuma, Ice seorang sahaja yang dia tak kenal memandangkan Aleeya tidak pernah bercerita mengenai satu-satunya anak saudaranya itu. Johan hanya mengetahui anak saudara Aleeya ada menuntut di sebuah kolej swasta dan dikenali sebagai Raisya.

“ Korang ingat senang?”

“ Then…we have make it clear, okay? What do you think…the policeman at the back was here?” Johan pantas menoleh ke belakangnya. Dua orang polis sedang mengintip perbualan mereka.

“ Jomlah, Ice. Biar ‘bodyguard’ kita yang handle mamat sengal ni. Semakin panas pula…kat sini,” Hud menarik tangan Ice untuk beredar. Johan menggigil. Tahu pun takut.



“ Seorang lelaki mengaku bersalah kerana menyebarkan fitnah terhadap keluarga bekas isterinya. Sekaligus dia turut memohon maaf kepada ahli keluarga tersebut. Dan mengikut info yang kami dapat, bekas isterinya telah pun meninggal dunia hampir dua bulan yang lepas,” Encik Ghaz membaca laporan akhbar yang dibelinya tadi.

“ Patutlah semua kawan-kawan kita boikot business kita kan, bang,” kata Puan Ibtisam.

“ Boikot? Hud tengok abang Ghaz and kak Ib relax aje,” celah Hud. Dia meletakkan cawan air ke atas meja.

“ Relaxlah, Hud. Nasib baik kita orang ada silent partner. Dia yang uruskan business buat sementara. Tapi…tak tahulah silent partner tu nak teruskan atau serahkan kat kami balik,” balas Encik Ghaz.

“ Amboi…sleeping partner tak ada?”

“ Ada!” jerit Ice. Dia menuruni anak tangga sambil membawa kotak yang agak besar.

“ Tudia…apa yang besar sangat kotak tu, Raisya?” tanya Puan Ibtisam.

“ Alang-alang nak pergi kubur…singgah kejap rumah lama. Raisya nak ambil barang-barang Chik Ya,” jawab Ice. Dia menhenyakkan punggung di sebelah ibunya.

“ Buat apa?” soal Encik Ghaz.

“ Saja. Kat dalam rumah ni tak ada satu pun barang arwah. Nak ambil barang biasa aje. Gambar, bantal…”

“ Iyalah. Hud, nanti sebelum balik…kamu makan kat luar eh. Abang Ghaz dan kak Ib nak pergi rumah…silent partner kejap,” pesan Puan Ibtisam.

“ Baiklah, kak Ib,” balas Hud. “ Ice, jom,” Ice bangun dan membawa kotak besar itu dan dimasukkan ke dalam kereta.


Hud dan Ice membaca surah Yaasin serentak. Ice menaha sebak. Tidak menyangka satu-satunya ibu saudara yang dia ada telah tinggalkan mereka. Dalam usia yang masih muda. Masih terngiang-ngiang lagi impian arwah Aleeya yang ingin sangat berkahwin dengan Hud. Namun, dia langsung tidak menyangka arwah sudah berkahwin sebelum ini. Walaupun hubungan mereka rapat, arwah Aleeya masih juga menyimpan rahsia yang sangat besar daripada pengetahuan Hud dan Ice.

“ Nanti ada masa…Ice datang lagi eh, Chik Ya,” Ice mengusap tanah merah di hadapannya.

“ B, I balik dulu. Terima kasih sebab bawa I balik Malaysia. It was nice to be here,” kata Hud sambil tersenyum. Ice membetulkan selendang hitamnya.

Mereka berlalu meninggalkan kawasan perkuburan Islam itu. Setelah itu, mereka ke rumah lama Ice.

“ Chik Hud tunggu kat luarlah, eh. Ice masuk kejap aje,” Hud mengangguk. Dia bersandar di tepi kereta sambil menunggu Ice.

“ Diari Ice?” Hud tersenyum sungging. Akal jahatnya menerpa.

Hud masuk ke dalam kereta. Dia mengambil diari yang terkeluar dari beg tangan Ice.



“ Chik Hud nak makan apa? Nasi campur? Nasi goreng?”

“ Emmm…nasi gorenglah. Apa yang best?”

“ Nasi goreng…USA,” Ice ketawa kecil. Lucu pula. Di Amsterdam…nasi goreng kampung menjadi pilihan. Dah balik Malaysia…nasi goreng USA.

“ Bolehlah…”

Ice menulis pesanan dan memberikan kertas pesanan kepada pelayan café. Café kat sini ada jual nasi. Hebat!

“ Ice, would you mind if I ask you something? And…please be honest,” Ice memandang Hud pelik. Apa pulak dah mamat ni? Getus Ice.

“ Hmmm? Tanya apa?”

“ Emmm…do you in love with somebody?” Hah, sudah. Bola mata Ice sudah bergerak laju.

“ Ada. Kenapa?”

“ Siapa?”

“ Hah? Adalah. Ishhh, sibuk aje nak tahu,” Chik Hud, janganlah tanya lagi!

“ Nak tahulah jugak. Arwah Chik Ya pernah pesan…tolong jaga Ice, remember? So, as penjaga…Chik Hud nak tahulah jugak siapa orang tu?”

“ Makanan dah sampai. Kita makan dulu. Ice dah lapar ni,” elak Ice. Terima kasih, abang waiter! Kus…

Hud membiarkan Ice makan dahulu. Dia akan pastikan dia dapat apa yang yang dia nak. Ice makan dengan berselera sekali. Padahal, selera makan dah hilang pun. Tak pasal aje…habis meja ni dia muntahkan balik nasi goreng USA tu.

“ Okay, let’s clear what we discuss before…”

“ Chik Hud nak tahu kenapa?”

“ I need to know,” kata Hud tegas. Ice menelah air liur perlahan. Boleh tak dia jadi invisible sekarang ni? Ibu, tolong Raisya!

“ Nur Raisya…”

Ice melarikan pandangannya. Hud memandang Ice tajam.

“ There’s nothing. One sided love…”

“ Then, why tak confess aje kat orang tu?” Ice tidak menghiraukan pertanyaan Hud. Dikeluarkan telefon bimbitnya.

“ Just answer me, Ice. What do you want? Love or attraction?”

“ Why must I answer your question, Mr Hud Ammar? I don’t think my answer make sense,” Ice mengangkat keningnya. Tangan sibuk mengupdate status Twitter.

“ Huh? It does make sense. Or…you want to deny your feeling? Then, it’s okay,” Hud berlalu meninggalkan Ice di tengah café yang penuh dengan ragam manusia.

Ice melepaskan keluhan berat.

“ Nur Raisya. Love. Hud Ammar!” laung Ice…di dalam hati. Ceh, berani kerat jarilah Ice nak confess gitu.


SETAHUN ENAM BULAN KEMUDIAN

Kini, sudah lebih setahun Hud pulang ke Amsterdam. Ice sendiri tak faham kenapa tiba-tiba Hud nak balik ke sana secepat itu. Sebaik pulang sahaja dari café, Hud terus mengemaskan barang-barangnya. Malamnya, Hud sudah selamat terbang ke Amsterdam. Apa yang berlaku? Ice tak pasti.

“ Chik Hud!”

“ Ice…”

Ice tersenyum manis. Belum pernah dia tersenyum begitu sebelum ini. Hud agak terkejut melihat senyuman itu. Selalu Ice hanya senyum biasa. Kalau ketawa pun, Ice menutup mulutnya. Dia langsung tidak menyangka seraut wajah comel itu tersembunyi seorang gadis yang sangat ceria.

“ I’m here. Taraaa. Terkejut tak?” Ice menghampiri Hud.

“ What are you doing here?” tanya Hud pelik.

“ Wah! Chik Hud…you look so masculine. Pakai senjata apa?” Ice membelek badan dan wajah Hud selamba.

“ Ice, please…behave,” Ice mencebik.

“ Alah, Ice rindu kat Chik Hudlah. Chik Hud tahu tak, Ice boring tau kat rumah. Tak ada siapa pun nak main dengan Ice,” adu Ice. Dia langsung tak perasan akan perempuan di belakang Hud.

“ Ehem,” Ice menoleh ke belakang.

“ Oh ya, my future wife, Lisa,” Lisa tersenyum nipis. Siapa tak cemburu bakal suami rapat dengan perempuan lain.

“ Oh, hye. Sorry, tak perasan. I’m Raisya,” Ice bersalam dengan Lisa. Senyuman masih di bibirnya.

“ It’s okay. Kita orang nak pergi shopping. Nak ikut?” pelawa Lisa.

“ Hah? Shopping? Hmmm…I don’t like shopping. Lagipun, kejap lagi nak pergi jumpa kawan-kawan lama kat Vondelpark,” tolak Ice. Sememangnya dia tidak suka membeli belah.

“ Buat apa datang sini?” soal Hud. Ice mengangkat keningnya.

“ Hmmm? Café punya hal. The new owner nak beli terus that café. Sebab tulah Ice kat sini,” jawab Ice.

“ Bila balik Malaysia?”

“ Emmm…maybe lusa kot…”

“ Let’s meet tomorrow. Westerparks,” Ice mengangguk.

“ Okay, then Ice pergi dulu. Nanti lama pulak dia orang. Bye, Chik Hud, kak Lisa,” Ice mengukirkan senyuman.

Ice berpaling dan serentak itu air matanya jatuh ke pipi. Namun, dia masih mampu mengawal tindakan. Kenapa? Kenapa? Dulu bukan main kau deny feeling kau kan? Kenapa sekarang menangis? Dia dah jumpa pengganti Chik Ya pun. Tak guna kau habiskan air mata kau. Ice berjalan meninggalkan Hud dan Lisa tanpa menyapu air mata yang jatuh. Dibiarkan kering sendiri.



Bukan main rancak sekali Ice bermain tennis dengan seorang lelaki asing sambil menunggu Hud. Sudah lama dia tidak bermain tennis.

“ Ice!” panggil Hud. Ice berpaling dan sejurus itu bole tennis mengenai dadanya. Oh my…chess. Pap!!!

“ Hey, bad girl. Get up,” Hud menampar pipi Ice perlahan. Direnjisnya air di muka Ice.

Ice bangun mengejut dan dahinya belaga dengan dagu Hud kuat.

“ Chik Hud!” Ice memegang dahinya yang terasa pinar.

“ What?!”

“ Sakit tahu tak?”

“ Yang Ice bangun tiba-tiba tu kenapa?”

“ Huh, salah kita jugak,” rungut Ice. Dia duduk melunjurkan kaki sambil bersandar di batang pokok besar yang berdekatan dengan court tennis itu.

“ Iyalah,” bidas Hud. Dia turut bersandar di situ.

“ Kenapa nak jumpa Ice ni?”

“ Saja…”

“ What? Saja? And…I’ve got heart attack for one second. Unbelievable,” Ice menekan dadanya yang masih terasa sakit.

“ Serve you right…”

“ Huh, harap badan aje masculine tapi…perangai macam budak-budak,” tukas Ice.

“ Biarlah. Abang Ghaz benarkan pulak Ice datang sini sorang?”

“ Hal café kan. Mestilah benarkan. Lagipun, sleeping partner ni dah bosan tahap buaya dah kat rumah tu. But, next month…not anymore,” Ice tersenyum riang.

“ Hah?”

“ I’ve apply for…an adoptions. Sweet little girl who had no family. Wah, I’m gonna be a momi,” Hud bagaikan tidak percaya. Ice jaga anak?

“ Seriously?” Ice mengangguk laju.

“ Kenapa tak kahwin?” tanya Hud lagi. Ice tersentak.

“ Kahwin? I’ve miss that chance. Chik Hud tahu…Ice bagi baby tu nama Chik Ya, Nurul Aleeya,” Ice berlagak ceria. Hati menangis beb. Rasa macam nak meraung saja kat sini. Biar semua orang tahu.

Hud hanya tersenyum nipis. Apa maksud…I’ve miss that chance?

“ So…you dah jumpa that baby girl?”

“ Yes. Cute sangat. Badan dia tembam. Macam nak…”

“ Kahwin dengan Chik Hud,” potong Hud laju. Membulat mata Ice yang sepet itu.

“ Apa?” Hud memegang tangan Ice erat.

“ Hud Ammar ajak Nur Raisya kahwin…”

Kejap…kejap. Ice rasa dunia dia berputar laju. Apa ni?!



“ Kakak, wake up…your mummy!”

“ Mummy, wake up!” jerit suara halus dan comel itu di telinga Ice. Ice membuka matanya. Dia tersenyum dan membawa Aleeya ke dalam pelukannya.

“ Where’s your dad, darling?”

“ In the…kitchen,” jawab bibir comel itu.

“ Jom…pergi kitchen,” Ice mendukung Aleeya dan berlalu ke dapur. Dilihatnya Hud sedang mencuci pinggan mangkuk yang digunakan tadi.

“ Chik Hud!” sergah Ice sambil buat muka comel. Perkara yang sering dia lakukan. Geli hati pula tengok Hud memakai apron warna pink.

“ Can you just stop calling me…Chik Hud? I’m not your Chik Hud anymore,” Ice melarikan pandangannya dari terus menatap wajah garang di hadapannya.

“ Alah, it’s become habit now. Tak boleh ubah dah,” balas Ice. Aleeya tergelak melihat muncung Ice.

Huwaaa!

Hud dan Ice saling berpandangan.

“ Adik nangis,” kata Aleeya. Matanya yang bulat memandang Hud dan Ice silih berganti.

Ice memuncungkan bibirnya. Hud mengangkat kening seketika sebelum mencium bibir Ice yang berlipstick orange itu. Kemudiannya bibir Aleeya pula menjadi mangsa. Ice berlalu ke ruang tamu. Dia meletakkan Aleeya di atas sofa dan mengambil Hud Amsyar di dalam baby cot. Hilang terus tangisan si kecil itu.

“ Kakak, tolong mummy. Ambilkan tisu kat atas meja TV tu,” Aleeya turun dari sofa dan mencapai kotak tisu di atas cabinet TV yang sama tinggi saja dengannya.

“ Nah,” Ice mengambil kotak tisu itu. Dicubitnya secebis tisu dan dilekatkan di dahi Hud Amsyar. Petua orang-orang tua apabila bayi tersedu.

“ Ice, jom pergi taman nak?”

“ Sekarang?”

“ Petang sikitlah. Lepas tu kita terus ambil papa and mama kat airport,” balas Hud sambil mengacah Hud Amsyar.

“ Kakak nak ikut,” Aleeya meloncat-loncat.

“ Eh, mana boleh. Kakak kena duduk kat rumah. Daddy nak bawa mummy and adik aje,” Aleeya mengerutkan hidungnya.

“ Tak apa. Nanti kakak ajak…atuk dengan nenek datang sini. Bawa kakak jalan-jalan,” petah sekali kanak-kanak berusia empat tahun itu bercakap.

“ Meh sini,” Hud menarik tubuh kecil Aleeya ke ribanya.

“ Mestilah kakak ikut. Nanti adik cari…manalah kakak dia ni,” Aleeya mengekek ketawa dek Hud menggeletek perutnya.

Ice tersenyum melihat kemesraan Hud dan Aleeya. Terima kasih, Chik Ya sebab benarkan Chik Hud jaga Ice. Di tangan kanan Ice mempunyai tanda kasih sayang Hud yang sangat ikhlas, cincin dan juga gelang yang di beli ketika di kedai emas beberapa tahun lepas. Cincin sebagai tanda pertunangan dan gelang pula diberikan ketika majlis akad nikah. Gila kau Ice tak terkujat. Mau meraung dia time tu. Terharu!


Hud memeluk Ice dari belakang. Ice mendongak namun gagal. Dagu Hud dikepalanya.

“ Sampai bila Ice nak panggil abang…Chik Hud?”

“ Sampai…bila-bila. Sebab Chik Hud pengganti Chik Ya yang selalu…jadi penjaga Ice,” Hud tersenyum.

“ Then, Ice just anggap abang…as bapa saudara?” Ice menggeleng.

“ Taklah. Apa pun you’re still my husband. My beloved husband…”

“ Nasib baik abang TERbaca Ice punya diari. Kalau tak…sampai sekarang pun abang tak tahu yang wife abang ni ada hati kat abang,” Hud mencium pipi kanan Ice lembut.

“ Itulah. Dan…ditakdirkan Ice baru baca note yang Chik Hud kesayangan Ice ni tinggalkan setahun lepas itu…”

“ How do you feel…when I introduce my fake future wife?”

“ Happy! Mestilah down. Gila ke apa tak sedih. Orang datang bukan sebab café tapi…because of you. SEMATA-MATA…”

“ Hailah. You know what? Inilah yang abang panggil…ABRACADABRA LOVE,” Ice berpaling menghadap suami tercinta.

“ Kenapa?” Hud dan Ice saling berpandangan.

“ Sebab…love is the biggest magic of all. My love for you…different from the love before. And…it was magic since I can fall in love with you…just because one sentence,” Ice mengangkat keningnya.

“ I’m in heaven when you kiss me,” Ice tersenyum lebar.

“ Okay, then. Ice nak bagi hadiah sebab you’ve make me…lebur,” Hud ketawa. Ice berdehem.

I'm in heaven when you kiss me
Heaven when you kiss me
You were sent to me from Wonderland

I'm in heaven when you kiss me
Heaven when you kiss me
You were sent to me from Wonderland

I go crazy when you kiss me
Show me how you miss me
Take me with you back to Wonderland

You know I couldn't resist
Ya, I miss every time I'm with you
Every time that we kiss

“ I love you,” ucap Hud sebelum mendaratkan bibirnya ke bibir Ice. Dan Ice turut membalas ciuman cinta dari Hud. Dia mengeratkan pelukan tangannya di leher Hud.

I love you too, Hud Ammar!


Cinta dari Ilahi akan sentiasa wujud. Dan cinta itulah permulaan…pertemuan jodoh yang telah ditetapkan sejak azali lagi. 


TAMAT

4 comments:

  1. I'm so sorry but your English is quite bad,,, if you really wanna use it, please do ask someone to assist you,,, I had a difficult time to understand what you were trying to say in your stories... And this story became confusing because of the inappropriate usage of English... Try harder yea :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)...tq sbb sudi baca...and sorry sangat2..terima kasih jugak sbb sudi menegur kelemahan CIA...noted that..<3

      Delete
  2. cerita die confious sket and first baca mcm takde minat sangat .. sorry :)
    keep it up anyway .. ^^

    ReplyDelete